Opgebrand? Overspanning, burn out?

Opgebrand gevoel, aan het eind van je latijn, intens moe, vage pijntjes, angstig of een kort lontje?

Wanneer je al langere tijd (te) veel van jezelf vraagt uit zich dit vaak in fysieke en mentale ongemakken zoals hierboven beschreven. Je lichaam bouwt langzaam steeds meer spanning op en raakt daar in eerste instantie aan gewend. Door alle kleine signalen te negeren en nog meer spanning op te bouwen put je jezelf op verschillende fronten soms volledig uit.  Je lichaam laat je duidelijk weten dat de grens overschreden is. Dat kan van even ziek zijn met een griepje op bed tot volledige uitval op het werk en in je thuissituatie.

Herstel
Na de periode van roofbouw op je lichaam kan je met voeding, beweging en ontspanning weer aanvullen wat je hebt opgebruikt. Dit zal je alleen kunnen doen wanneer je structureel veranderingen aanbrengt in je leefstijl, gewoontes en omgang met stress. Je hebt tijd nodig om weer in balans te komen! Dan kan met of zonder begeleiding van bijvoorbeeld een fysiotherapeut, coach of psycholoog.

Neurotransmitters
Bij fysiek en mentaal herstel speelt het op het juiste pijl brengen van je neurotransmitters, de boodschappers van je brein, een grote rol.

Gaba is verantwoordelijk voor het afremmen van je hersenactiviteit waar dat nodig is. Deze neurotransmitter zorgt dat je tot rust komt en kan ontspannen. Bij een laag GABA-niveau kan je brein “aan” blijven staan en blijf je dus alert.
Acetylcholine zorgt dat je brein het vermogen heeft om te leren, concentreren en je geheugen goed te laten werken
Dopamine is verantwoordelijk voor het beloningssysteem van je hersenen. Een hoog dopamine niveau zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit.
Serotonine is essentieel voor een rust en een positieve stemming. Deze neurotransmitter regelt je dagelijkse behoeften zoals je slaap, je eetlust, je temperatuur en je stemmingen.

Voeding
Voor een goede aanmaak van GABA heb je de aminozuren glutamine en taurine nodig. Daarnaast zijn vitamine B6, vitamine C, magnesium en zink ook van belang. Om te zorgen voor voldoende acethylcholine heb je vitamine B (choline) en essentiële vetzuren nodig. Deze stofjes zijn veelal uit je voeding te halen, van paprika en groene bladgroenten tot aan noten, eieren en vis. Ook voor een beter aanmaak van andere neurotransmitters kan je met het eten van specifieke voeding veel bereiken.

Door een orthomoleculaire voedingsdeskundige/geneeskundige kan je meer en op jouw afgestemd advies krijgen om al je neurotransmitters weer op het juiste niveau te krijgen.

Beweging
Door 30 tot 60 minuten per dag te sporten/bewegen verhoog je het calcium in je bloed en dat stimuleert je dopamineproductie en opname van dopamine in je hersenen. Ook wordt er meer serotonine aangemaakt tijdens jouw beweegmomenten zeker als je dat in het zonlicht doet! Als fysiotherapeut ben ik dé specialist van het houdings- en bewegingsapparaat. Wanneer je minder zin of energie hebt om te bewegen kan ik je begeleiden en adviseren hoe sport en beweging weer in je dagritme in te bouwen zonder dat je daarbij blessures oploopt.

Ontspanning
Stress vermindert de mogelijkheid om serotonine aan te maken. Het is daarom van belang om stress te minimaliseren en te leren ontspannen. Bij De Verademing kan ik je met gerichte fysiotherapie en adem- en ontspanningsoefeningen individueel begeleiden wanneer het je niet goed lukt om te leren ontspannen en je hierdoor ook fysiek en mentale klachten hebt gekregen. Juist ook de groepslessen Yin yoga en de cursussen Bewust Ontspannen en Beter Slapen kunnen zorgen dat jij een betere aanmaak van serotonine zal krijgen.

Direct een afspraak maken? afspraak@fysiotherapiedeverademing.nl

home